رژیم غذایی وگان بر متابولیسم کودکان تأثیر می گذارد

12 فوریه 2021- محققان گفته اند پیروی از یک رژیم غذایی وگان سختگیرانه بر متابولیسم کودکان تأثیر می گذارد.

وگان بودن به معنای پرهیز از تمام محصولات حیوانی است. امروزه افراد بیشتری به دلایل اکولوژیکی، اخلاقی و مرتبط با سلامت، این سبک زندگی را دنبال می کنند.به دلیل افزایش محبوبیت آن، محققان فنلاندی می خواستند تاثیر احتمالی این رژیم غذایی را بر کودکان در حال رشد بررسی کنند.

آزمایش آنها شامل مطالعه تغذیه و متابولیسم 40 کودک سالم در مهد کودک های سراسر هلسینکی بود. بچه ها یا وگان بودند، یا رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می کردند یا یک رژیم غذایی همه چیزخوار معمولی را ترجیح می دادند، بسته به آنچه خانواده هایشان انتخاب کرده بودند. میزان مصرف مواد مغذی، نشانگرهای زیستی متابولیکی و وضعیت ریز مغذی های آنها مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند كه والدین فنلاندی اطمینان حاصل می كنند كه فرزندانشان از مکمل های مربوط به ویتامین B12 استفاده می كنند و همه جوانان، به استثنای یكی از ویتامین D و ید نیز مصرف كرده اند.

با وجود این، سطح ویتامین D و A در میان کودکان وگان به طور قابل توجهی پایین بود.علاوه بر این، سطح کلسترول خوب و بد، اسید آمینه ضروری و یک اسید چرب خاص که نقش مهمی در عملکرد بینایی دارد نیز پایین بود، در حالی که سطح فولات بالا بود.

دکترTopi Hovinen ، محقق ارشد این مطالعه، گفت: نتایج ما نشان داد که اثرات رژیم های غذایی سخت بر کودکان را نمی توان از مطالعات مربوط به بزرگسالان استخراج کرد و علاوه بر مصرف ویتامینD ، باید به مصرف کافی ویتامین A و پروتئین از منابع مختلف برای کودکان توجه بیشتری شود.

محققان فکر می کنند که یافته های آنها نشان می دهد که تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر رژیم های غذایی خاص بر کودکان در حال رشد باید انجام شود.

رزیدنت همکار این تحقیق، دکترLiisa Korkalo ، افزود: خانواده های وگان برای شرکت در مطالعه ی ما فعال بودند. این مهم است، زیرا بدون چنین کمک داوطلبانه ای از سوی این خانواده ها، انجام این نوع مطالعات امکان پذیر نیست.

یافته های این مطالعه در مجله علمی EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/study-indicates-vegan-diet-impacts-metabolism-in-children.html